Tips Och Trix!!!

Yeahy^^ Fast ändå inte, blev inget ridet idag för Johanna fick trubbel och jag ville inte rida ut i mörkret själv:S Men tränade lite från marken istället, var i gången i stallet rättare sagt xD Haha, nej men tränade Vivre med att rygga på kommando, samt gå fram och göra halt på kommando. Först var hon väääldigt ofokuserad, hehe Haldors box var jääääätte intressant xD Så fick knipa åt henne ett par gånger för att få uppmärksamhet! Men sen skötte hon sig riktigt bra för att vara typ första gången:)
Jag har inte direkt tränat detta innan med henne, utan det har bara hängt med i vardagen så att säga, tex om hon står i gången och hon står för långt fram har jag sagt back, lagt två fingrar på bringa/bogen på det benet som är längst fram och tryckt lätt. Det är nästan det enklaste sättet att börja lära.. Jag har tränat två andra hästar från marken och det är verkligen skillnad på häst och häst, man måste ändra rörelser, sinnesstämning hos sig själv och viss kroppshållning med olika hästar. Vet att ingen häst fungerar lika dant som en annan men inte att det var riktigt så stor skillnad på den här fronten!

Men som med vilken häst som helst kan det hända att den kan tappa intresset och visa dissrespekt, då måste DU som ledare/förare ta tillbaka den uppmärksamheten snabbt! Det kan du göra på många olika sätt; första steget är alltid någon form av ljud (knäpp med fingrarna, harkla dej etc men säg aldrig ett NEJ i detta sammanhang, man använder det ordet tillräckligt ofta ändå). När du gjort "ditt ljud" (jag brukar tex knäppa med fingrarna max två ggr) så måste det komma en tillrätta visning (OBS OM HÄSTEN EJ VISAR ATT DEN LYSSNAR PÅ DEJ SKA DU GÖRA FÖLJANDE ALDRIG ANNARS), ett bestämt ryck i grimskaftet brukar vara lagom. Det som är meningen med detta är att du sedan kommer slippa "slita och dra" i hästen, utan det räcker att göra "ditt ljud" så kommer hästen automatiskt att lyssna på dig! Men tänk på att det inte händer på en gång, du kan behöva träna detta väldigt intensivt i början för att det ska ge resultat (tid variera på häst och hur du sm person är) men när du väl har fått din häst att lyssna till dig har du kommit en väldigt bra bit på vägen för en fin relation och gemenskap!:)

För mer tips och råd inom "min horsemanship" fortsätt läsa min blogg:) Och ställ gärna frågor!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0