Pälsglans-dabatt!

Jaaa hur är det egentligen det där med pälsglans till hästarna? Hur mycket ska man använda, hur ofta och vilket märke? Är det skadligt att spraya för ofta? Ska man använda det överhuvudtaget?

Min egna åsikt är följande:
Jag använder inte pälsglans alls ofta, eller ja, beror ju på vädret och vad man ska göra. Men är det som på sommaren så max två ggr i månaden? Vintern använder jag det väldigt sällan med. Om jag inte ska göra något speciellt då:) Glans använder jag mestadels till svansen och manen. Men eftersom att jag hittat ett riktigt bra glans behövs det inte sprayas särskilt ofta eller mycket ändå. Har verkligen märkt sjuuukt stor skillnad på glans, så har sållat bort de billigare alternativen och köpt ett litet dyrare:)
Jag tror inte att det är direkt farligt att använda mycket glans, men det är väl som med allt annat. Det kanske inte är bra för hästens päls? Finns ju dom som bombar på med glans, det ger ju verkligen inte hästens päls en chans att göra det den är till för. Stöta bort skit utav sig självt och skiiiiina:) Men jag tycker definitivt att man ska använda det. Som hjälp liksom och sen är det fint på tävlingar juuu:):)

Sen är det olika vad man har för sorts häst och vilken kvalite de har på pälsen/taglet? Vivre får ju ganska mycket kraftfoder och ett riktigt kraftfullt hö, så hennes päls glänser liksom va sig självt xD Sen ryktar jag ju minst fem-tio gånger per vecka? Ibland mer:P Sen har Vivre ganska lång svans, lite i längsta lagret kan man tycka, men det är så fiiiint med hennes stora korkskruvar;D Brukar toppa den emellanåt, typ två cm lite då och då. Som nu när det är lerigt ute brukar jag fläta hennes svans, kommer inte in alls mycket skit i den då! Den blir inte lika sliten heller, tycker det är bättre än att man ska hälla i tusen liter glans och borsta den varje dag. Låter flätan sitta i några dagar. Sen borstar jag ur svansen och gör en ny;)


Vad tycker du? Rätt eller fel finns inte i denna frågan, men du kanske gör på något annat sätt? Har andra funderingar?:) Värdelös diskussion kan man tycka men lite kul och udda;D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0